09 marca 2015

Dorota Gąsiorowska, OBIETNICA ŁUCJI


Wydawnictwo Znak okrzyknęło Dorotę Gąsiorowską nową mistrzynią literatury obyczajowej. Czy się z tym zgodzę? Oczywiście, że tak! Autorka napisała wzruszającą opowieść o nadziei i prawdzie. "Obietnica Łucji" to historia o przeznaczeniu, które zawsze chodzi własnymi ścieżkami.


257.

Dorota Gąsiorowska mieszka pod Krakowem, dokąd uciekła od zgiełku miasta. Pisała od zawsze. W końcu zdecydowała się przesłać swoją powieść do wydawnictwa. Urzekła wszystkich. Pracuje już nad kolejną książką.

Główną bohaterką powieści jest tytułowa Łucja, która opuszcza Wrocław, aby udać się na wieś. Trafia do Różanego Gaju, gdzie zostaje nauczycielką historii. Od pierwszych godzin, kobieta jest zauroczona małym miasteczkiem ze starym, zniszczonym pałacem rodu Kreiwetsów. Przypadek sprawia, że Łucja zaprzyjaźnia się z młodą, ale ciężko chorą Ewą i jej córką Anią. A Ewa, na łożu śmierci prosi Łucję o wielką przysługę, a mianowicie o to, aby ta odnalazła ojca jej kochanej córeczki. Czy nasza bohaterka spełni obietnicę złożoną umierającej kobiecie? Zadanie nie będzie proste, ponieważ w zaskakujących okolicznościach na horyzoncie pojawi się genialny muzyk oraz jego zimna i bezwzględna partnerka, Adela. Z czasem Łucja dostrzeże, że przypadki odgrywają w jej życiu wielką rolę, a może to zwyczajne zbiegi okoliczności?

Pani Dorota Gąsiorowska nakreśliła piękną i szczegółową opowieść o miłości, która czasami dzieje się wbrew wszystkim i wszystkiemu. To bardzo mądra książka, która zawiera wiele złotych myśli i życiowych porad, które warto rozważyć. "Obietnica Łucji" przenosi czytelnika w inny świat, gdzie możemy obserwować różnych ludzi o różnych twarzach i obliczach. Spotykamy się z życzliwością i dobrocią serca, ale również z nienawiścią i okrucieństwem. Stykamy się z dobrem i złem, ale również z pięknem i brzydotą. Dzięki temu, autorka ukazuje czytelnikowi, dokąd prowadzą nasze uczynki oraz nasze często nieprzemyślane słowa. "Obietnica Łucji" jest również historią o nadziei, prawdzie i przeznaczeniu, które cichutko chodzi swoimi ścieżkami. Powieść bardzo mi się podobała, nie mogłam się od niej oderwać i czułam smutek kiedy ją skończyłam. Bohaterowie książki wciąż krążą mi po głowie. Ciężko o nich zapomnieć.

Ciekawym elementem powieści jest pałac Kreiwetsów. Wokół niego krążą liczne historie, które nie zawsze są prawdziwe. Jest tajemniczy, a jego wnętrze kryje wiele sekretów, o których wiedzą tylko nieliczni. Autorka opisała go w tak realistyczny sposób, że zastanawiam się czy jest prawdziwy. Natomiast na straży pałacu stoi barwna Eleonora, która jest dobrym duchem tej historii. Pomaga ona naszym bohaterom poskładać ich życia w idealną całość.

Podsumowując, "Obietnica Łucji" jest cudowną i wartościową historią, którą chciałabym polecić wszystkim kobietom. Autorka zawarła w niej autentyczne, życiowe prawdy, które spotykają każdą z nas. Książka przypomniała mi, że zawsze trzeba mieć nadzieję, ale również to, że wszystko dzieje się nie bez przyczyny. Mam nadzieję, że również Was powieść pani Doroty Gąsiorowskiej zmusi do refleksji, tak jak i mnie. Gorąco polecam. 

"W życiu po to tracimy pewne rzeczy, byśmy za jakiś czas mogli sięgnąć po następne. 
Na starym fundamencie nie powinno się budować nowego domu."

Dorota Gąsiorowska, Obietnica Łucji, Wydawnictwo Między Słowami, Kraków 2015, s. 432.

7 komentarzy:

  1. Kolejna recenzja tej książki, której jestem coraz bardziej ciekawa. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Miałam pewne zastrzeżenia do tej książki, ale patrząc na całokształt, to całkiem przyjemna lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio dość głośno jest o tej książce. Cieszę się, że jesteś zadowolona z lektury.

    OdpowiedzUsuń
  4. O książce już czytałam, ale podejrzewam, że jednak jest zupełnie nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie jestem w trakcie tej książki i już jestem oczarowana:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Niedługo również zabieram się za jej czytanie. Mam nadzieję, że mi się spodoba i będę mogła ją polecać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam tę książkę. Jest bezsprzecznym dowodem na to, że mamy naprawdę utalentowanych, polskich autorów.

    OdpowiedzUsuń