21 sierpnia 2013

71) Ajahn Brahm, Opowieści buddyjskie dla małych i dużych

Co to jest buddyzm? Według definicji Wikipedii, jest to system filozoficzno-etyczny, uznawany bardziej za filozofię niż za religię. Samo słowo 'buddyzm' kojarzyło mi się z mnichem, siedzącym po turecku z zamkniętymi oczami i medytującym. Po przeczytaniu "Opowieści buddyjskich" będę miała tych skojarzeń nieco więcej. Teraz przede wszystkim będzie to: cierpliwość, miłość, doskonałość, spokój, opanowanie i mądrość. Są to cechy, które posiada każdy mnich, ale także cechy, które powinien posiadać każdy człowiek niezależnie od tego w co wierzy.

 

Opowieści buddyjskie jest to zbiór poruszających opowiadań o miłości, szczęściu, nadziei, ale też o bólu, strachu i gniewie. Autorem tej książki jest człowiek, który zebrał te historie w całość i wydał je dla świętego spokoju, żeby zaspokoić nachalność innych ludzi. Często są to historie z jego własnego życia, a czasami gdzieś usłyszane i przez niego zapamiętane. Mimo wszystko łączy je to, że są spisane w sposób żartobliwy, ale też bardzo inteligentny. Tę książkę czytać może każdy. I maluch i dorosły. Bowiem każda z tych historii niesie ze sobą bagaż refleksji i zadumy. Książka bogata jest w cytaty, złote myśli, przysłowia i życiowe mądrości. 

Pierwszą historią przedstawioną w książce jest historia o dwóch złych cegłach. Historia jest krótka, ale daje bardzo dużo do myślenia. Pozwala dostrzec, że często skupiamy się na jednej wadzie, na jednym przewinieniu zapominając o stu pozostałych pozytywnych cechach. Pierwsza przeczytana przeze mnie historia i od razu uderzyła w mój czuły punkt. To sprawiło, że książkę momentalnie pochłonęłam.

Najbardziej dotknęły mnie historie na temat miłości i poświęcenia. O miłości bezwarunkowej, o małżeństwie i oddaniu, a także o romantycznej i prawdziwej miłości. Znalazłam w nich wiele cytatów, które postaram się wcielić w życie.

***
Ajahn Brahm
Opowieści buddyjskie dla małych i dużych
Otwierając wrota Twojego serca
Wydanie II - poprawione
Białystok 2013
Liczba stron: 256
Moja ocena książki: 5/6 

3 komentarze:

  1. Skąd ten cytat na obrazku?

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przyjemna lektura, przy której człowiek od razu się uspokaja i wycisza, chłonąc buddyjką mądrość. Oj chciałabym być tak cierpliwa i opanowana jak oni ;)

    OdpowiedzUsuń