24 lutego 2015

Gayle Forman, WRÓĆ, JEŚLI PAMIĘTASZ


„Wróć, jeśli pamiętasz” to ciąg dalszy losów Mii i Adama, bohaterów bestselleru „Zostań, jeśli kochasz”. To kolejna bardzo poruszająca historia w wykonaniu Gayle Forman. Obok tej lektury nie wolno przejść obojętnie.

253.

Od tragicznego wypadku minęły już trzy lata. Życie Mii diametralnie się zmieniło. Straciła rodziców i młodszego brata. Straciła również Adama. Ale czy na pewno? Może sama pozwoliła mu odejść i po cichutku zniknęła bez wytłumaczenia? Na wszystkie te pytania znajdziecie odpowiedź w tej niewielkich rozmiarów powieści, która bardzo mnie poruszyła. Wydawałoby się, że Mia i Adam będą już zawsze razem, a jednak los chce od nich czegoś innego i nowego. Żyją osobno po dwóch stronach Ameryki. Ona jest wschodzącą gwiazdą wśród wiolonczelistek, a On to rockman, idol nastolatek i obiekt zainteresowania mediów. Dwie sprzeczne osobowości, które wzajemnie się przyciągają. I to silne przyciąganie sprawia, że pewnego dnia los daje im drugą szansę. We dwoje wyruszają w oczyszczającą podróż, przemierzając ulice Nowego Jorku. Czy odnajdą jeszcze swoje uczucie? Czy czeka ich wspólna przyszłość?

„Wróć, jeśli pamiętasz” to piękna powieść, która ponownie jak jej poprzedniczka, wyryła ślad w moim sercu. Mam wrażenie, że pisząc tę książkę, autorka jakby dorosła, a przy tym powieść stała się bardziej dojrzała.

Tym razem, narratorem w tej powieści jest Adam, który ze swojej perspektywy opowiada o przyczynach rozpadu związku z jego ukochaną dziewczyną. Adam bardzo często odwołuje się do retrospekcji i wspomina czasy liceum, które przeżył wspólnie z Mią. Przypomina sobie momenty te dobre, ale również te złe. Nie brakuje w powieści świetnych cytatów z piosenek, które napisał Adam. Zastanawiam się, czy są to prawdziwe tytuły piosenek i teksty, czy tylko wymyślone przez autorkę na potrzeby powieści. Na pewno zrobię szybki research w tym temacie. Ponadto, należy pochwalić autorkę, że w świetny sposób dozuje emocje. Potrafi zaintrygować i zaciekawić czytelnika, a po chwili wywalić wielką bombę, której to nikt by się nie spodziewał.

Reasumując, „Wróć, jeśli pamiętasz” nie jest lekturą skierowaną tylko dla nastolatek. Jestem pewna, że wzruszająca historia Adama i Mii spodoba się każdej kobiecie, w której drzemie nutka romantyzmu. Serdecznie polecam tę powieść wszystkim dziewczynom i kobietom. To piękna historia, w którą warto się zagłębić.


Gayle Forman, Wróć, jeśli pamiętasz, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa 2015, s. 288.
Wróć, jeśli pamiętasz [Gayle Forman]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

12 komentarzy:

  1. Miałam okazję oglądać ekranizację pierwszej części i bardzo miło ją wspominam. Drugi tom chciałabym przeczytać, bym bardziej, że w jego posiadaniu jest moja siostra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na razie tylko czytałam I i II tom. Książki są fantastyczne i nie chce zatem oglądać filmu, bo boję się, że mnie zawiedzie ;)

      Usuń
  2. Ja dopiero kupiłam pierwszą część, ale i tę też będę musiała mieć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam w planach dopiero pierwszy tom :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakiś czas temu czytałam pierwszą część, a drugą skończyłam właśnie dzisiaj :) Jestem pod wrażeniem i uważam, że kontynuacja wypadła lepiej niż jej poprzedniczka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Siostra czytała obie części i czeka z niecierpliwością na kolejne.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myśle, że to naprawdę dobra kontynuacja :) Bardzo ciekawa i równie wzruszająca jak tom pierwszy :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka mi się podobała, choć trochę mniej od pierwszej części ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam już tę książkę na półce, tylko niestety brak czasu,by się w końcu za nią zabrać.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten tom zdecydowanie bardziej przypadł mi do gustu niż "Zostań, jeśli kochasz". Zmiana narratora to zdecydowany plus tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam w planach przeczytać "Wróć jeśli pamiętasz".... ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mnie od pierwszych stron urzekła historia Mii i Adama <3
    Uwielbiam powieści Gayle Forman. A ta zmiana narracji - kwintesencja.
    Buziaki,
    zapraszam do mnie po recenzję.
    modnaksiazka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń