24 października 2013

102) Cindy Woodsmall, Gdy nadchodzi świt



Główną bohaterką powieści „Gdy nadchodzi świt” jest Hanna Lapp, która jest młodą amiszką. Amisze to konserwatywny odłam anabaptystów. Często traktuje się Amiszów jako sektę. Mają radykalne poglądy na świat. Żyją w odizolowanych wspólnotach, w których podlegają pod „Ordnung”. Są to zasady regulujące ich życie: od techniki, jakiej można używać, po kobiece fryzury i kolor materiału na ubrania. Mężczyźni do ślubu golą zarost twarzy, a po ślubie hodują jak najdłuższą brodę. 

Hanna pochodzi z rodziny amiszów, gdzie tradycyjne reguły rządzą ich światem: prostota życia, a wiara nakłada na nich ostre reguły i restrykcje. Dziewczyna i jej chłopak Paul muszą ukrywać swoją miłość, ponieważ on nie należy do jej wspólnoty. Niestety sielanka nie trwa wiecznie, bo Hanna zostaje brutalnie napadnięta i zgwałcona. O tym zdarzeniu wiedzą tylko rodzice dziewczyny. Chcą zachować te informacje w tajemnicy, więc zostaje przedstawiona historia o wypadku samochodowym, a Hannah ma zapomnieć o swojej tragedii. Jednak to wydarzenie zapoczątkuje falę katastrof w życiu rodziny Lapp jak i całej społeczności amiszów. 

Po tragicznych wydarzeniach w życiu Hannah, dziewczyna wsiada do pociągu, żeby odnaleźć ciotkę i pod jej opieką rozpocząć nowe życie. Jednak wiadomo, że nic w życiu nie przychodzi zbyt łatwo. Hannah zmienia nazwisko, rozpoczyna naukę i znajduje pracę, poznaje też nowych przyjaciół oraz uczęszcza na spotkania dla ofiar gwałtów. Wszystko zaczyna się układać, a młoda amiszka jest wreszcie spokojna i szczęśliwa. Jednak wciąż coś wisi w powietrzu... 

Autorka idealnie przedstawiła stan wewnętrznych przeżyć i rozterki bohaterów. Dowiadujemy się jak rodzina radzi sobie z odejściem najstarszej córki, co dzieje się z Paulem. Śledzimy też losy związków przyjaciół dziewczyny: Mary, Luka, Matthew i Elle. 

Nie czytałam pierwszej części tej trylogii pt. "Kiedy serce płacze", dlatego też trudno było zaznajomić się z sytuacjami bohaterów. Na szczęście autorka pomyślała o tym i na początku powieści mamy mały skrót i charakterystykę bohaterów występujących w poprzedniej części. 

Książkę oceniam pozytywnie, dużo dowiedziałam się na temat społeczności amiszów, która do tej pory była mi obca. Teraz mój obraz na ten temat nieco się rozszerzył. Prócz tego, jest to powieść o trudnych życiowych wyborach, życiowych zakrętach losu i rozterkach, ale również o kobiecie, która upadła bardzo nisko, ale potrafiła się z samego dna podnieść. Polecam wszystkim kobietom! Miła lektura do odpoczynku.


***
Cindy Woodsmall
Gdy nadchodzi świt
Tom II
Wydawnictwo WAM
Kraków 2013
Seria: Labirynty
Liczba stron: 432
Moja ocena książki: 4/6

Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości:


Recenzja bierze udział w wyzwaniu: Czytam powieści obyczajowe

6 komentarzy:

  1. Amiszowie to dość ciekawa społeczność. Dowiedziałabym się czegoś więcej na jej temat.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz słyszę o Amiszach. Moja wiedza na ich temat jest zerowa, dlatego chętnie przeczytam tę książkę, by dowiedzieć się czegoś więcej o tym konserwatywnym odłamie anabaptystów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dość nietypowa jak dla mnie tematyka, ponieważ rzadko mam okazje sięgać po tego typu pozycje. Warto spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  4. ciekawie brzmi, chętnie i ja przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń