20 października 2013

Niedziela na kanapie: Pokłosie (2012)



Pokłosie to film fabularny w reżyserii znakomitego Władysława Pasikowskiego.  O czym jest ten film? Otóż tematyka jest bardzo trudna, ponieważ nawiązuje do pogromu Żydów w Jedwabnem. Franciszek Kalina, w tej roli- Ireneusz Czop, emigrant z USA, z czasów pierwszej "Solidarności", przyjeżdża do Polski na wieść, że jego młodszy brat, Józef (Maciej Stuhr), jest w konflikcie z mieszkańcami swojej wsi. Skłóceni, od momentu wyjazdu Franciszka z Polski bracia, próbują jednak razem odkryć tajemnicę z czasów okupacji niemieckiej. Otwarty konflikt o ocenę przeszłości przeradza się we wzajemną agresję, a ujawnienie tajemnicy odciska się tragiczne na losie braci i mieszkańcach wsi. 

Ciekawostką jest fakt, że ze względu na kontrowersyjną i delikatną tematykę obrazu, rozważano kręcenie zdjęć na Słowacji. Chodziło o to, żeby nie budzić zbędnych emocji, które mogłyby nawet uniemożliwić zrobienie tego filmu. Ostatecznie twórcy zdecydowali się jednak na Polskę, podkreślając przy tym, że był to także manifest zaufania do naszego społeczeństwa.

Czy oglądaliście ten film? Wiem, że od ponad roku, budzi on kontrowersje wśród Polaków, ale również na świecie. Jakie jest Wasze zdanie na temat filmu?


Gatunek dramat, thriller
Rok produkcji 2012
Data premiery Polska 9 listopada 2012
Kraj produkcji  Polska
Język polski
Czas trwania 1 godz. 47 min.
Reżyseria Władysław Pasikowski
Scenariusz Władysław Pasikowski
Główne role Maciej Stuhr
Ireneusz Czop
Zbigniew Zamachowski
Jerzy Radziwiłowicz
Zuzana Fialová
Muzyka Jan Duszyński
Zdjęcia Paweł Edelman
Scenografia Allan Starski
Kostiumy Małgorzata Braszka
Montaż Jarosław Kamiński
Produkcja Dariusz Jabłoński
Wytwórnia Apple Film Production
Dystrybucja Monolith Films

9 komentarzy:

  1. Owszem, widziałam - byłam w kinie. I jak dla mnie - film bardzo dobry. Może i budzi kontrowersje, ale ja nie miałam z nim problemu - Polacy też potrafili czynić zło... to nie kwestia narodowości przecież... A że temat trudny i jakże przejmujący, tym bardziej warto go obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ktoś ostatnio mi o nim opowiadał - chyba moja przyjaciółka i cóż... zainteresowała mnie historia pokazana w tym filmie. Mam nadzieje, że będzie mi dane w najbliższym czasie go obejrzeć. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niestety nie widziałam, ale nie wiem czy chccę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Słyszałam o nim i mam w planach:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też słyszałam o filmie z racji kontrowersyjnego ujęcia Polaków i Żydów w najtrudniejszym momencie naszej historii. Mam w planach obejrzeć "Pokłosie'

    OdpowiedzUsuń
  6. Wybieram się na to do kina :) mam nadzieję, że to będą dobrze zainwestowane pieniądze :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oglądałam i naprawdę polecam. Mnie wbił w fotel.

    OdpowiedzUsuń
  8. Byłam na "Pokłosiu" w dniu premiery i zupełnie nie żałuję tego. Uważam, że to bardzo dobry film uświadamiający, że każdy człowiek ma wady i zalety, niezależnie od swojego pochodzenia. Nie trawię zakłamania, które przejawia się u niektórych ludzi wierzących, iż są nieskazitelni, a reszta osób jest niczym.

    OdpowiedzUsuń
  9. jeszcze nie widziałam, ale chcę go obejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń