10 kwietnia 2014

165) Elżbieta Wichrowska, Na Pragę nie wrócę


Na Pragę nie wrócę [Elżbieta Wichrowska]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

Główną bohaterką powieści "Na Pragę nie wrócę" jest Magda. Kobieta dojrzała, w wieku czterdziestu lat. Pracuje jako wykładowca historii. Dodatkowo uprawia wolny zawód jakim jest pisanie. Akurat teraz pracuje nad książką o Warszawie. Skupia się w niej na opisaniu Warszawy w przeszłości i Warszawy współczesnej. A obok pięknego miasta pojawiają się interesujące kreacje bohaterów, a mianowicie wierne i kochające żony, namiętne kochanki i kobiety zdobywające szczyty karier. Razem z tymi kobietami wędrujemy uliczkami Warszawy, ale to Magdalena jest naszą główną przewodniczką, która z zamiłowaniem snuje piękną bajkę o Warszawie...
I choć mogłoby się Wam wydawać, że jest to powieść-przewodnik, w którym poznajemy historię ulic i budynków, to tak naprawdę mamy tu również do czynienia z kryminałem, z wątkiem romansowym.

Chyba zdarzyło mi się to po raz pierwszy kiedy czytałam powieść, w której to nie człowiek był głównym bohaterem, a właściwie miasto. I cóż, czytało mi się bardzo przyjemnie, a bałam się, że opisy budynków i miejsc mogą mnie szybko znużyć. Nic bardziej mylnego! Przez powieść przepłynęłam z uśmiechem na twarzy i rozmarzeniem w głowie.

"Na Pragę nie wrócę" to powieść, łącząca życie kilku przyjaciółek z nowo poznanymi osobami na tle Warszawy. Czytelnik jest świadkiem zmian zachodzącym w umysłach kobiet, ich dojrzewania wewnętrznego. I tak próbują zmierzyć się ze swoją codziennością, z wyborami przed jakimi stawia je życie i z trudnymi decyzjami.

Pani Elżbieta Wichrowska w 2001 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa na podstawie rozprawy „Kantorbery Tymowski w świetle nowych źródeł”.  Natomiast w 2008 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego na podstawie rozprawy: Antoni Ostrowski,  Ten biedny Mickiewicz. Zapiski z początków towiańszczyzny...”. 
W powieści autorki widać jej wykształcenie, który przejawia się w pięknym stylu pisania, gdzie Pani Wichrowska posługuje się cudowną polszczyzną. Dzięki temu lekturę czyta się przyjemnie, bo cechuje ją lekkość i delikatność, choć może w zasadzie nie porusza tak zwyczajnych spraw. Dlatego też, jeśli jesteście miłośnikami Warszawy i chcecie przez chwilę poznać klimat tego miasta, serdecznie Wam tę lekturę polecam.

Elżbieta Wichrowska, Na Pragę nie wrócę, Wydawnictwo MG, 2014, s. 236.

Recenzja bierze udział w wyzwaniu: Polacy nie gęsi, czyli czytajmy polską literaturę II.

9 komentarzy:

  1. Bardzo chętnie sięgnę po tę książkę i przejdę się z autorką po Warszawie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam w planach tę książkę, bo już czytałam o niej kilka pozytywnych opinii :)

    OdpowiedzUsuń
  3. W Warszawie byłam raz, ale książkę z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie przypuszczałam, że ta książka okaże się tak dobra. W takim razie chętnie ją poznam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Troszkę się obawiałam, że znużą mnie te opisy stolicy, ale wcale tak nie było. Bardzo miło wspominam tę lekturę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się oto bałam, ale koniec końców, to była cudowna wycieczka po Warszawie.

      Usuń
  6. Zgadzam się w 100%, książka świetna, wielowątkowa, pięknie napisana:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Hmmm... Może się skuszę w niedalekiej przyszłości :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam już pozytywne recenzje tej książki, które wpłynęły na chęć jej przeczytania :) Ty też utwierdzasz mnie w przekonaniu, że warto :P

    OdpowiedzUsuń