02 października 2015

Lucy Maud Montgomery, BŁĘKITNY ZAMEK


O "Błękitnym zamku" słyszałam już wiele dobrych słów, ale nigdy nie mogłam znaleźć dostępnego egzemplarza w bibliotece. Tym razem udało mi się i spędziłam cudowny wieczór w towarzystwie Joanny Stirling, głównej bohaterki "Błękitnego zamku".  

292.

Lucy Maud Montgomery kojarzy się głównie z "Anią z Zielonego Wzgórza". Mało kto pamięta i wie, że autorka napisała wiele świetnych i ponadczasowych powieści. Jedną z nich jest właśnie "Błękitny zamek".

Główną bohaterką powieści jest Joanna Stirling, która jest dwudziestodziewięcioletnią panną. Mieszka z despotyczną matką i ciotką w starym domu. Rodzina wypomina Joannie, że ta jest starą panną, wciąż jej dogryzając i naśmiewając się z jej nieśmiałości. Przez to dziewczyna ucieka w świat marzeń, w którym wyobraża sobie błękitny zamek i siebie w nim, jako atrakcyjną kobietę, która jest adorowana przez dzielnych rycerzy. Pewnego dnia, Joanna dowiaduje się, że jest ciężko chora i cierpi na nieuleczalną chorobę serca. Ta wiadomość skłania ją do drastycznego kroku, czyli wyprowadzki z domu i ku oburzeniu rodziny, wprowadza się do mieszkania miejscowego pijaka, aby opiekować się jego córką Cesią. Decyzja Joanny zmienia jej życie. Poznaje co to smak prawdziwej przyjaźni i spotyka miłość swojego życia. Kobieta nareszcie zaczyna żyć!

"Błękitny zamek" skierowany jest zarówno dla nastolatek, jak i dojrzałych kobiet. Powieść ukazuje nam, że tylko w nas tkwi siła, która pozwoli nam przewartościować swoje całe życie. Jeśli mamy choć krztę odwagi, możemy przenosić góry i kolorować nasz świat. Wystarczy zrobić krok do przodu. Chociaż powieść została wydana w 1926 roku, to nie traci na swojej aktualności. Nawet dzisiaj problemy, z którymi spotyka się Joanna, dotyczą współczesnych kobiet. Choć nie ma w tej powieści zwrotów akcji, czy też miłosnych uniesień to książka na pewno głęboko zapada w pamięć.

Podsumowując, "Błękitny zamek" jest piękną bajką dla dorosłych, którą serdecznie Wam polecam.

Lucy Maud Montgomery, Błękitny zamek, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, s. 192.  

5 komentarzy:

  1. Czytałam serie o Ani i Emilce, ale tej książki nie. Zainteresowałaś mnie, chętnie przeczytam powieść w tym klimacie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam z rok albo ponad rok temu i bardzo miło wspominam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam książkę u siebie i na pewno przeczytam :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam ją na swojej półce, liczę, że przeczytam w wolnej chwili ;) Na razie ciągle wyskakują jakieś inne egzemplarze do nadrabiania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam bardzo stare wydanie w biblioteczce, muszę w końcu przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń