Pięknym utworem o tematyce ludowej jest Budnik. Tutaj
autor chciał spróbować przedstawić trochę inaczej niż
dotychczas sylwetkę chłopską, chociaż jeśli chodzi o kondycję
społeczną wcale się od nich nie różnił. Na czym polegała ta
zmiana? Otóż postać głównego bohatera bardzo dominuje w
powieści. Bartosz Młyński jest tu przedstawiony jako „zawzięty,
mściwy, prawie okrutny w odruchach zemsty, pełen poczucia osobistej
godności”1.
Zwykle
wiąże się Ulanę, Historię Sawki
i Budnik w swoistą
trylogię, która powiązana jest ze sobą tematyką o krzywdzie
moralnej chłopa i o nadużyciach szlachty. Kraszewski poznając
autentyczne historie, stara się je przełożyć na papier i udaje mu
się ukazać obraz chłopskiej niedoli.
Inną
wersję krzywdy, przedstawił Józef Ignacy Kraszewski w Ostapie
Bondarczuku. Bohater, który
jest w pełni świadomy swoich związków i powinności wobec klasy,
z której wyszedł, buduje swój program życiowy w ostrym konflikcie
z otoczeniem, do którego zbliżył się po przez wykształcenie.
Powieść ta ukazała się w Wilnie w 1847 r. Ten utwór również
stał się prawdziwym wydarzeniem. Jak dowiedziałam się z Noty
wydawniczej2
utwór został dedykowany
Wiktorowi Każyńskiemu, który był znanym kompozytorem,
kapelmistrzem i publicystą muzycznym.
Ostap Bondarczuk, wychowany i wykształcony w Berlinie na lekarza
wraz z Alfredem, który był bratankiem hrabiego, doznaje wiele
krzywdy ze strony hrabiego po ukończeniu studiów i powrocie do wsi.
Magnat mimo wszystko nadal uważa Ostapa za chłopa pańszczyźnianego
i każe objąć mu stanowisko felczera w szpitalu w pobliskiej wsi.
Decyzji tej, przeciwstawiają się Alfred i Michalina- córka
hrabiego, która darzyła Ostapa głębokim uczuciem, ale
przeznaczona była Alfredowi. Kobieta pogodziła się z losem. Alfred
i Michalina uproszą u hrabiego uwolnienie Bondarczuka z poddaństwa.
Natomiast bohater nie mogąc znieść tej całej sytuacji, ucieka na
Podole, gdzie rozpoczyna pracę jako lekarz wśród chłopów, żyjąc
jak oni. Po dziesięciu latach odnajduje go tam Alfred, który
poślubił Michalinę.
Kraszewski
demaskuje i kompromituje tutaj krzywdę chłopską jako przejaw
nieludzkiej i niesprawiedliwej nierówności stanowej. Ostap jednak,
już nie buntuje się jak Sawka, Okseń czy Bartosz, nie walczy ze
swoimi krzywdzicielami ani nie chce i nie usiłuje zmienić
istniejącego układu stosunków. Powieść kończy się zdaniem „na
tym się kończy pierwsza epoka życia Ostapa Bondarczuka”3,
co zapowiada dalszą część
utworu i losów głównego bohatera.
Jaryna
nie cieszyła się taką
popularnością jak Ostap Bondarczuk. Pisanie
jej ukończył Kraszewski w czerwcu 1849 r. W pierwszym wydaniu
nosiła skomplikowany tytuł : Jaryna. (Ostap Bondarczuk).
Część II. Dopiero od wydania
piątego powieści w Wyborze pism J.
I. Kraszewskiego Jaryna rozpoczęła
swój żywot osobny, choć ciągle jeszcze wydawano ją obok Ostapa
Bondarczuka.
Ostap,
mieszkając na Podolu poznaje Jarynę, która „pomimo
obcisłej podolskiej zapaski, która bogate kształty jej kibici
wydatnymi czyniła, pomimo grubej swej koszuli, pomimo opalenia, była
oryginalnie i istotnie piękna”4.
Jaryna stara się kokietować
Bondarczuka, jednak na marne, ponieważ ten ma w sercu tylko jedną
kobietę- Michalinę. Niespodziewanie zjawia się Alfred, który musi
uciekać za granicę z powodu zatargu z wpływową i zamożną
familią. Prosi Ostapa aby ten, zajął się jego żoną i dzieckiem.
Kiedy Jaryna dowiaduje się o wyjeździe ukochanego, jest załamana,
więc mężczyzna proponuje jej ślub lecz tylko po to, aby ona nie
uciekła za nim z domu. Następuje dzień zaślubin, Ostap wyjeżdża
do Michaliny. Bohater staje się tutaj wybawcą Alfreda, ponieważ
ratuje jego majątek, ale przeżywa również udręki miłości do
Michaliny. Jak kończy się historia? Historia ma smutne zakończenie,
bo umiera Alfred, potem Michalina ze zgryzoty. Ostap wraca z małym
Stasiem na Podole do Jaryny. Kobieta jest szczęśliwa, że jej
ukochany powrócił.
Danek
mówi, że Ostap jest „sentymentalnym kochankiem,
kryjącym się za swą chłopską dumę”5.
Uważam, że jest to prawda, ponieważ Kraszewski przedstawił tutaj
głównego bohatera jako kogoś innego niż dotychczas w swoich
utworach. Ostap nie jest tutaj człowiekiem buntującym się, czy
walczącym chłopem o swoje prawa, lecz sentymentalnym człowiekiem.
Jaryna jest tu osobą odchodzącą w cień. W powieści głównym
bohaterem jest Ostap, mimo że jej tytuł brzmi inaczej. To Jaryna
jest tu osobą, tą „trzecią”, smutną i odrzuconą, która
pragnie walczyć o swoją miłość. Wydaje mi się też, że jest
wykorzystaną osobą przez Ostapa, jak i Michalinę. Jej wątek jest
strasznie przygnębiający. W tym utworze wątek miłosny nie udał
się Kraszewskiemu.
2J.
I. Kraszewski, Ostap Bondarczuk, Ludowa
Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1985, Nota wydawnicza, s.135,
oprac. S. Burkot
3Tamże,
s. 127
5W.
Danek, op. cit Budnik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz