30 maja 2013

40) Ewa Szelburg-Zarembina, Idzie niebo ciemną nocą...

Wieczorową porą znalazłam w swojej niemałej biblioteczce piękną, starą książkę, dzięki której cofnęłam się kilkanaście lat do tyłu. Jak można zauważyć na zdjęciach, książka jest już nieźle sfatygowana i nadszarpnięta przez ząb czasu, ale trzyma się jeszcze w miarę możliwości. Przy pysznej kawie z mlekiem wdałam się w podróż do dzieciństwa.

Ewa Szelburg-Zarembina znana jest przede wszystkim z twórczości dla dzieci i młodzieży. Pełniła funkcję Pierwszego Kanclerza Kapituły Orderu Uśmiechu. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka. 

Skarbnica dziecięcej wiedzy ...
Idzie niebo ciemną nocą... jest to zbiorek wierszy dla dzieciaczków. Dla tych które umieją już czytać i dla tych, które nie pojęły jeszcze tej umiejętności, ale są chętne aby poznawać świat. Książka przekazuje dzieciom wiele wartości, uczy wrażliwości i piękna na otaczającą go rzeczywistość. Często dzieci uczą się tych wierszyków na pamięć, ponieważ są dosyć krótkie i bardzo łatwe do zapamiętania. 

Książeczka podzielona jest na kilka części:
Srebrny deszczyk, Wiatr polny, Szara godzina, Śniegowe piórka, Igiełka ze złotym uszkiem, Zwierzątka Piotrusia, Wierszyki Reni, Złoty jeż.
A sam zbiór rozpoczyna się cudownym listem autorki do dzieci, w którym ta wyraża swoje uczucie do maluchów:
"Dlatego, że Was, dzieci, kocham, że chcę moimi baśniami, wierszami, wesołymi historiami cieszyć, pokazując Wam we wszystkich moich książkach świat bliski i daleki pięknym i dobrym."

Warto dodać, że prócz pięknych wierszy, książka bogata jest w ilustracje, które wzbudzają uśmiech na twarzy.


A teraz jeden z wierszy Ewy Szelburg-Zarembiny na nadchodzący czerwiec:

Czerwiec to czarodziej!
Znalazł o północy
to, co w baśniach kwitnie
raz w rok:
Kwiat Paproci.
Da go tobie.
Da go mnie.
Kiedy?
Nocką.
Gdzie?
We śnie.

PS. Mam nadzieję, że uda mi się przechwycić tę książeczkę tak aby służyła jeszcze moim własnym, przyszłym, małym dzieciaczkom :-)

***
Ewa Szelburg-Zarembina
Idzie niebo ciemną nocą...
Wydawnictwo Poznańskie
Poznań 1990
Ilustrowała: Julitta Karwowska-Wnuczak
Liczba stron: 102
Moja ocena książki: 6/6

6 komentarzy:

  1. Też mam w domu kilka takich starych perełek. To smak dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam więcej takich książek... Teraz biję się w pierś, że nie zadbałam kiedyś o nie :(

      Usuń
  2. Uwielbiałam to jako dziecko. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Kasiu pozwoliłam sobie zmienić wiek adresatów w podsumowaniu.

    Muszę sobie odświeżyć tę pozycję, bo nie bardzo pamiętam te wierszyki. Bardziej pamiętam takie książeczki autorki o zimie i jesieni. Znasz je?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, nie ma sprawy :)
      E. Szelburg0-Zarembina napisał mnóstwo wierszyków o tematyce dotyczącej pór roku, także na pewno coś kojarzę i znam. Sporo jest właśnie w "Idzie niebo ciemną nocą..." :)

      Usuń