18 lipca 2013

O powieściach ludowych J.I.Kraszewskiego...

Cykl ludowych opowieści Kraszewskiego składa się z zaangażowania autora w pewną ideę, a jest to idea walki o losy chłopów pańszczyźnianych, ulżenie ich niedoli oraz zniesienie poddaństwa. Mimo że, Kraszewski pokazuje nam kontrast chłopi- szlachta, albo wieś- dwór, to nie daje żadnego znaku, jak ten konflikt rozwiązać. 

Chociaż w Ładowej pieczarze ukazane jest harmonijne współżycie obydwu stanów.


Realistyczne powieści Kraszewskiego ukazują niedolę chłopów. Wszystkie autentyczne historie które usłyszał od świadków podczas swoich podróży po Wołyniu i po Polesiu, przełożył na papier. Niekiedy są to dramatyczne historie, które sprawiają, że łza kręci się w oku, które są pełne współczucia, ale również niedowierzania, że coś takiego miało miejsce.

Kraszewski w swojej innej powieści pt. Wspomnienia Wołynia, Polesia i Litwy opowiada o różnych sytuacjach, które spotkały go w czasie podróży, które są dosyć dramatyczne i na pewno to staje się jego inspiracją.
Reasumując, Kraszewski po uwłaszczeniu chłopów przestał interesować się kwestią chłopską, na pewno z powodu oderwania się od wsi. Jednak w stanowisku autora nie dochodzi do wycofania się z idei aprobaty chłopów w sytuacji konfliktu, zmiana wyraża się bowiem w doborze obrazów życia wsi, w koncepcji bohatera i w kształtowaniu jego losów. 


A tutaj, moje recenzje powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego:
  1. Historia kołka w płocie  
  2. Historia Sawki
  3. Ładowa Pieczara
  4. Chata za wsią
  5. Ulana
  6. Budnik
  7. Ostap Bondarczuk

8 komentarzy:

  1. mojej mamy ulubiony autor :) ile ja się napolowałam jej na jego książki :) muszę w końcu też się skusić :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Część z tych powieści czytałam, po "Ładowej pieczarze" poległam. Może za jakiś czas wrócę do lektury?

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie sięgnę . ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wstyd się przyznać, ale nic jeszcze nie czytałam Kraszewskiego, choć jedno podejście miałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja przymierzam się do mojego pierwszego podejścia do prozy Kraszewskiego. Aż wstyd się przyznać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie jestem przekonana do Kraszewskiego. Choć wiele o nim słyszałam dobrego, to jakoś nie mogę się przełamać

    OdpowiedzUsuń
  7. Jest to jeden z moich ulubionych pisarzy!! Kilka lat temu nie czytałam nic innego, tylko jego powieści. Można powiedzieć, że pochłonęłam cały cykl "Dzieje Polski"
    Bardzo chciałabym przypomnieć sobie jego twórczość, bo wiele niestety już zapomniałam:))

    OdpowiedzUsuń