05 czerwca 2014

Panteon w Rzymie






Panteon w Rzymie to okrągła budowla ufundowana przez cesarza Hadriana. Panteon poświęcony był bóstwom planetarnym oraz ówcześnie panującemu cesarzowi. Świątynia jest największą budowlą kopułową na świecie. 




Kopuła budowli odlana jest z betonu z centralnym otworem (oculusem) o średnicy ok. 7,9 m, jedynym otworem w kopule oświetlającym wnętrze. Ponieważ otwór nie ma przykrycia, posadzka na środku jest lekko wklęsła z odpływem na zewnątrz do odprowadzania wód opadowych.

Prostokątne i półkoliste wnęki występują przemiennie w murze ściany podpierającej kopułę. Użytkowane są na kaplice grobowe. W pierwszej kaplicy znajdują się szczątki Perin del Vaga – uważanego za drugiego po Juliuszu Romano, wielkiego asystenta Rafaela. W pobliżu znajduje się grobowiec Baltazara Peruzziego – malarza i architekta epoki renesansu.

W drugiej kaplicy widoczne są grobowce króla Humberta I i królowej Małgorzaty. Między drugą i trzecią kaplicą jest grób Rafaela, jednego z największych malarzy świata. Obok znajduje się grób Marii Bibbieny, narzeczonej Rafaela, zmarłej trzy miesiące przed nim. W innej kaplicy znajduje się grobowiec Wiktora Emmanuela II, a na ołtarzu kolejnej, możemy podziwiać obraz "Zwiastowanie" Melozza da Forli.




Panteon to piękna budowla, która wywarła na mnie niesamowite wrażenie. Jak widzicie na zdjęciach było tam mnóstwo ludzi, co trochę uniemożliwiło mi podziwianie tego wszystkiego i dokładne sfotografowanie. Co ciekawe, przed Panteonem stało dwóch rzymskich legionistów, którzy pozowali do zdjęć i zabawiali tłum. Wielkie wrażenie zrobili na mnie sprzedawcy torebek Prady!! Mieli po kilkadziesiąt modeli torebek wyłożonych na kocach i w bardzo atrakcyjnych cenach. Ostrzeżono nas jednak, że prawdopodobnie są to podróbki, albo skradzione torebki, więc żebyśmy się przypadkiem na nie nie skusiły. Ale każdej kobiecie zabłysły oczy na widok torebki za 20 Euro i w dodatku takiego domu mody- Prady ;)

6 komentarzy:

  1. Pięknie, chciałabym zobaczyć Panteon na własne oczy, ale chyba wybrałabym sezon, kiedy jest mniej turystów, bo denerwuje mnie tłok :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam tam też w marcu tego roku. Tylko jeszcze nie pokazywałam zdjęć na razie.
    Świetna fotorelacja.
    Od sprzedawców tych torebek i podróbek innych znanych firm to się w Rzymie roi.
    A jeden z tych żołnierzy do zdjęć niestety bardzo ordynarnie zaczepiał turystkę. Są nachalni i nie tylko zdjęcia oferują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na Twoją fotorelację. Faktycznie dużo tych sprzedawców, ale ja właściwie zauważyłam ich tylko pod Panteonem. Nie wiem co to mężczyźni, ale tego dnia kiedy tam byłam to legioniści zachowywali się okej i nie zauważyłam żadnych problemów. Ale dobrze, że ostrzegasz :)

      Usuń
    2. Miałyśmy z córa pecha, gdyż baterie akurat nam się wyczerpały w Pantheonie i resztę zdjęć robiłyśmy komórką.
      Nie są najlepszej jakości.
      Zapraszam na inne fotorelacje z Rzymu, które umiesćiłam juz na blogu :http://natanna-mojezaczytanie.blogspot.com/search/label/Rzym

      Usuń
  3. Kiedyś pojadę do Rzymu <3 W ogóle myślę, że objazd po takich ciekawych budowlach jest bardzo ciekawy! ;]
    Pozdrawiam Serdecznie :)):*

    OdpowiedzUsuń
  4. Ach, a miałam okazję odwiedzić Rzym... Mam nadzieję, że kiedyś ponownie złapię okazję i z niej skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń